LEERLIJN DEBATTEREN
De doorlopende leerlijn debatteren is geschikt voor het voortgezet onderwijs en is geschreven door de DebatUnie in samenwerking met Nederlandse en Vlaamse scholen en scholengroepen.
Debatonderwijs wordt door veel docenten gewaardeerd, maar het effectief organiseren ervan brengt uitdagingen met zich mee. Veelvoorkomende problemen zijn het motiveren van alle leerlingen, het vermijden dat alleen de mondige stemmen gehoord worden, en het garanderen van structuur en diepgang in debatten.
Onze methode biedt concrete technieken en tips die docenten veel werk uit handen nemen, zodat zij niet te veel tijd kwijt zijn aan het zich verdiepen in debat en voorbereidingen. Onze aanpak biedt een gestructureerde, geleidelijke en toegankelijke opbouw om spreekvaardigheid en debatvaardigheden te ontwikkelen.
We starten met laagdrempelige activiteiten, zoals energizers en korte gezamenlijke spreekopdrachten, om een veilige en gelijkwaardige sfeer te creëren. Door samen te werken en stapsgewijs nieuwe technieken te leren, bouwen leerlingen hun vertrouwen op en verbeteren ze hun vaardigheden. Regelmatige feedback na elke oefening zorgt voor direct leereffect en laat zien dat debatteren niet alleen leerzaam, maar ook plezierig kan zijn.
Mede-gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite opvattingen en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Nationaal Agentschap weer. Noch de Europese Unie, noch het Nationaal Agentschap kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.